Deze eerste reeks e-learnings geeft een introductie tot Evidence Based Practice (EBP). Elke module licht één van de basisprincipes van EBP verder toe. De interactieve modules combineren theorie met oefeningen en reële voorbeelden uit de eerstelijnszorg en sluiten af met een kennistest.
Dit aanbod zal stelselmatig verder worden uitgebreid.
Klik op 'Lees meer' om de e-learning te openen.
Deze module geeft je inzicht in de waarde van een evidence-based praktijkvoering. Je wordt ondergedompeld in wat evidence-based handelen exact is, kan je eigen competentieniveau identificeren en je krijgt een zicht op welke vaardigheden je hierbij nog verder kan ontwikkelen.
Doelgroep: eerstelijns zorgverleners
Geschatte duur: 30 minuten
Deze module legt uit wat kwalitatief onderzoek is, hoe het verschilt van andere methoden, en waarom het waardevol is in de gezondheidszorg. Je leert wanneer kwalitatief onderzoek geschikt is en wat de belangrijkste kenmerken zijn op het vlak van onderzoeksvragen, dataverzameling en -verwerking.
Doelgroep: eerstelijns zorgverleners
Geschatte duur: 45 minuten
In deze module wordt uitgelegd wat een RCT is en wanneer dit onderzoeksdesign wordt gebruikt. Je leert het verschil met niet-gerandomiseerd en niet-gecontroleerd onderzoek. We bespreken de voorwaarden voor een goede RCT, de beperkingen en de belangrijkste databases om RCT’s te vinden.
Doelgroep: eerstelijns zorgverleners
Geschatte duur: 30 minuten
Deze module biedt een introductie tot systematische reviews en meta-analyses aan de hand van een casus uit de klinische psychologie. Je leert wat deze methoden inhouden, wanneer ze worden toegepast en hoe ze verschillen van andere studiedesigns. We bespreken de voorwaarden voor een kwalitatieve uitvoering, de beperkingen en de belangrijkste databases om systematische reviews te vinden.
Doelgroep: klinisch psychologen en andere eerstelijns zorgverleners
Geschatte duur: 30 minuten
In deze module worden de doelen en voorwaarden van goede klinische richtlijnen beschreven. Je leert uit welke verschillende onderdelen een richtlijn bestaat en je krijgt een overzicht van databanken waar je richtlijnen kan vinden.
Doelgroep: eerstelijns zorgverleners
Geschatte duur: 30 minuten
Deze module legt uit wat een klinische vraag is, waarom je deze gebruikt en hoe je met de PICO-methode een relevante vraag formuleert voor de praktijk. Daarnaast komen andere systemen aan bod die afgestemd zijn op specifieke soorten klinische vragen.
Doelgroep: eerstelijns zorgverleners
Geschatte duur: 30 minuten